W czwartek 27 czerwca 2024 r. odbyło się II posiedzenie Wojewódzkiego Zespołu Koordynacji (WZK) w ramach projektu „Zbudowanie systemu koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie, w tym uczenia się dorosłych” realizowanego ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.

W spotkaniu online udział wzięli członkowie WZK reprezentujący 5 filarów: oświatę, gospodarkę, zarządzanie strategiczne, Fundusze Europejskie oraz dialog społeczny, a także – w roli prelegenta – pani Magdalena Tarnowska-Torbus, reprezentująca Zespół Koordynacji Uczenia Dorosłych w Wojewódzkim Urzędzie Pracy w Krakowie.
W trakcie spotkania Wojewódzki Zespół Koordynacji zapoznał się z założeniami parasolowego projektu pn. „Rozwój współpracy i koordynacji w zakresie uczenia się przez całe życie”, którego celem jest rozwój współpracy i koordynacji na szczeblu krajowym i regionalnym (w tym współpracy międzyregionalnej) w zakresie uczenia się przez całe życie, z uwzględnieniem kluczowych grup interesariuszy oraz z wykorzystaniem istniejących mechanizmów. Zaplanowane w nim działania będą stanowiły wsparcie w realizacji zadań w obszarze wdrażania Zintegrowanej Strategii Umiejętności 2030. Członkowie WZK będą wchodzić w skład tworzonych w ramach projektu sieci tematycznych.
Następnie pani Marta Sosnowska omówiła planowane rozwiązania prawne w zakresie wzmocnienia koordynacji i monitorowania Life Long Learning w regionach. Rolą Wojewódzkich Zespołów Koordynacji jest udział w prekonsultacjach oraz opiniowanie proponowanych zagadnień w ramach nowelizacji ustawy o samorządzie województwa, ustawy o instytucjach rynku pracy, ustawy o samorządzie powiatowym oraz innych ustaw – w zakresie koordynacji kształcenia i szkolenia zawodowego oraz uczenia się przez całe życie w regionach.
W dalszej części spotkania pani Magdalena Tarnowska-Torbus, ekspertka w obszarze uczenia dorosłych z Zespołu Koordynacji Uczenia Dorosłych w Wojewódzkim Urzędzie Pracy w Krakowie, przedstawiła narzędzia samooceny regionalnej polityki uczenia się przez całe życie wypracowane w ramach projektu COMORELP. Podkreślono potrzebę współpracy między regionami, które potrzebują wsparcia w kształtowaniu regionalnej polityki LLL. Istotne jest uczenie się od siebie nawzajem, ocena postępów rozwoju i wymiana doświadczeń.
Na koniec poruszono sprawy organizacyjne dotyczące m.in. kierunków wizyt studyjnych członków WZK oraz terminu kolejnego spotkania organizacyjnego.
