Za nami kolejne, dziesiąte już, posiedzenie Wojewódzkiego Zespołu Koordynacji, funkcjonującego w ramach projektu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy. W spotkaniu online 26 września br. udział wzięło 25 osób, w tym – oprócz członków WZK – również prelegenci i pracownicy Biura Koordynacji.
Spotkanie rozpoczął, przedstawiając jego agendę, pan Hubert Ostapowicz – Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Białymstoku i wiceprzewodniczący WZK.
Nowoczesne nauczanie – co się sprawdza, co warto wdrożyć?
Część merytoryczna spotkania rozpoczęła się przedstawieniem wyników badania „Mapowanie nowoczesnych metod i technik nauczania na poziomie wyższym w województwie podlaskim”. Wyniki omówiła pani doktor Alicja Gudanowska z Wydziału Inżynierii Zarządzania Politechniki Białostockiej. Członkowie WZK mieli okazję zapoznać się z podejściami do nowoczesnej dydaktyki i dowiedzieć się, dlaczego określone rozwiązania są tak chętnie i często wybierane, które z nich doceniają studenci, a które – nauczyciele akademiccy. Badaczka omówiła również kwestię przydatności nowoczesnych metod i technik nauczania na poziomie wyższym w naszym województwie i przedstawiła zidentyfikowane w trakcie badania bariery oraz czynniki wspomagające wdrożenie nowoczesnych metod i technik nauczania na poziomie wyższym w przyszłości.
Na zakończenie prelegentka przedstawiła szczegółowe wnioski i rekomendacje wynikające ze zrealizowanego badania. Wniosek? Nowoczesna dydaktyka nie może być modą, ale przemyślanym narzędziem – dostosowanym do konkretnych celów edukacyjnych i świadomie używanym do kształtowania kompetencji przyszłości. Kluczowe mogą okazać się również szkolenia dla młodych nauczycieli z zakresu nowoczesnej metodyki kształcenia oraz tworzenie warunków sprzyjających innowacyjnej dydaktyce.
Doradztwo zawodowe w szkołach podstawowych – czas na zmiany?
Kolejny punkt spotkania poświęcono doradztwu zawodowemu w szkołach podstawowych. Temat wyczerpująco przedstawił pan Łukasz Godlewski – członek WZK, dyrektor Zespołu Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych w Ciechanowcu. Wskazał na kilka kluczowych problemów – zbyt małą liczbę godzin, niedostateczne finansowanie oraz brak odpowiedniego przygotowania osób prowadzących zajęcia.
Niewystarczające finansowanie i niski wymiar godzinowy doradztwa negatywnie wpływają na skuteczność tych działań. Zwrócono uwagę, że w kontekście współczesnego, szybko zmieniającego się rynku pracy. doradca powinien być dobrze zorientowany w tematach związanych z rynkiem pracy i edukacją, bo to właśnie na etapie szkoły podstawowej uczniowie podejmują pierwsze decyzje mające wpływ na ich dalszą edukację i karierę. Tymczasem, mimo iż jest to osoba, która wspiera w wyborze ścieżki zawodowej i kierunku kształcenia, zdarza się, że bywa niedoceniana.
Wśród rekomendacji znalazły się zatem m.in. propozycje:
- wydzielenia środków na doradztwo zawodowe,
- zwiększenia prestiżu zawodu doradcy,
- stworzenia rozwiązań prawnych, które umożliwią realne wsparcie uczniów w wyborze ścieżki edukacyjnej i zawodowej.
Praktyczne narzędzia ZRK – jak mogą pomóc?
Kolejna część spotkania dotyczyła praktycznego wykorzystania narzędzi Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji (ZRK), takich jak „Kwalifikacje jutra”, „Wiem, co umiem”, „Małe ZRK”, „Moje Portfolio” czy „Kompas szkolnictwa branżowego”.
Temat przedstawiła pani Katarzyna Mioduszewska – członkini WZK i główna analityczka ds. współpracy ze środowiskami branżowymi. Narzędzia te mogą okazać się bardzo pomocne w planowaniu ścieżek edukacyjno-zawodowych. Stanowisko w tej sprawie zostanie wypracowane na kolejnym, stacjonarnym spotkaniu Zespołu.
Sprawy różne
W części poświęconej sprawom różnym poruszono kwestie:
- przyszłych zmian legislacyjnych dotyczących wojewódzkich zespołów koordynacji,
- zatwierdzenia nowych tematów raportów badawczych,
- nadchodzących festiwali umiejętności, które mają promować kształcenie zawodowe oraz ideę uczenia się przez całe życie.
Zaprezentowano również stronę internetowąprojektu:www.podlaskiesieuczy.pl.
Serdecznie dziękujemy wszystkim uczestnikom za obecność i wartościową dyskusję, a prelegentom – za inspirujące wystąpienia.
Spotkanie odbyło się w ramach projektu Województwa Podlaskiego „Zbudowanie systemu koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie, w tym uczenia się dorosłych”, finansowanego ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
