Za nami pierwsza wizyta studyjna. Jako cel wybraliśmy Gdańsk. W spotkaniach brali udział członkowie Wojewódzkiego Zespołu Koordynacji, w tym reprezentujący m.in. Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego, Centrum Edukacji Nauczycieli w Białymstoku oraz w Łomży, Białostockie Centrum Edukacji, Wojewódzką Radę Dialogu Społecznego, Zakład Doskonalenia Zawodowego w Białymstoku, Centrum Kształcenia Zawodowego w Łapach, Instytut Badań Edukacyjnych, a także przedstawiciele Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Białymstoku. Tematem przewodnim wizyty były dobre praktyki w zakresie edukacji zawodowej, uczenia się dorosłych oraz kształcenia przez całe życie.

Na naukę zawsze jest dobry moment
W pierwszej kolejności odwiedziliśmy działającą Fundację NOVA, aby poznać bliżej jej działalność w obszarze edukacji dorosłych i animacji społeczności lokalnej. Fundacja NOVA prowadzi Dom Sąsiedzki w gdańskiej dzielnicy Chełm, stanowiący część Gdańskiej Sieci Domów i Klubów Sąsiedzkich.
Podczas wizyty przedstawiciele fundacji opowiedzieli o swojej działalności w kontekście roli Domu Sąsiedzkiego w obszarze edukacji przez całe życie w lokalnej społeczności. Działań, do udziału w których zaprasza fundacja, jest całe mnóstwo: od warsztatów rękodzielniczych, zajęć językowych po zajęcia ruchowe. Chodzi o to, by osoby związane z dzielnicą pozostawały aktywne, uczyły się, rozwijały swoje pasje, ale też nawiązywały relacje i wzmacniały sąsiedzkie więzi. Uczestnicy wizyty wymienili się doświadczeniami związanymi z edukacją dorosłych i wspieraniem aktywności w tym obszarze.
Wizytę zakończyło spotkanie z Klubem Seniora „Kawiarenka Literacka” – nieformalną grupą seniorów zrzeszoną wokół Klubu Sąsiedzkiego Chełm. Okazuje się, że jest to nie tylko miejsce spotkań, rozmów i integracji mieszkańców, lecz także miejsce sprzyjające aktywnemu uczeniu się. Uczestnicy wizyty mieli okazję poznać, w jaki sposób udział w jego działalności wspiera rozwój osobisty oraz aktywne uczenie się przez całe życie. Warto dodać, że spotkanie zaowocowało nawiązaniem kontaktów pomiędzy instytucjami – delegacja z Gdańska być może już wkrótce zawita na Podlasiu.
Kolejny dzień, 17 września, rozpoczął się wizytą w Centrum Aktywności Seniora (CAS) w Gdyni, pierwszą tego typu jednostką w Polsce i jednocześnie jedną z większych jednostek tego typu w kraju – zarówno pod względem oferty różnego typu zajęć, jak i liczby osób z nich korzystających. Spotkanie z Panią Dyrektor Centrum Aktywności Seniora w Gdyni było doskonałą okazją do poznania dobrych praktyk w zakresie edukacji dorosłych i uczenia się przez całe życie. CAS, dzięki swojemu dwudziestoletniemu doświadczeniu we wspieraniu aktywności seniorów, inspiruje do podejmowania aktywności bez względu na wiek. Szczególną popularnością w bogatej ofercie zajęć cieszą się kursy komputerowe oraz zajęcia językowe.

Wizyta pokazała, w jaki sposób różne formy aktywności edukacyjnej, społecznej i kulturalnej mogą wspierać rozwój osobisty osób starszych, sprzyjać ich integracji społecznej oraz wzmacniać poczucie sprawczości i satysfakcji z życia.
Rozwiązania dla kształcenia i szkolenia zawodowego oraz uczenia się przez całe życie
W drugiej części dnia delegacja Wojewódzkiego Zespołu Koordynacji z województwa podlaskiego miała okazję spotkać się z przedstawicielami WZK z województwa pomorskiego w Pomorskim Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku. Zadaniem wojewódzkich zespołów koordynacji, jest koordynacja regionalnych działań w zakresie kształcenia i szkolenia zawodowego oraz uczenia się przez całe życie.
Spotkaliśmy się z dyrekcją Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli, dyrekcją Departamentu Edukacji oraz Departamentu Rozwoju Gospodarczego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego oraz powiatowymi konsultantami/koordynatorami doradztwa zawodowego. Podczas spotkania gospodarze zaprezentowali, jakie działania już zrealizowali i jakie wciąż realizują w ramach projektu KPO, co sprzyjało przestrzeni do wymiany doświadczeń i dobrych praktyk. Uczestnicy wizyty zapoznali się w szczególności z rolą Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli jako ośrodka wspierającego rozwój kompetencji nauczycieli i doradców zawodowych. Dyskusja skoncentrowała się wokół wyzwań i potrzeb związanych z doradztwem zawodowym na poziomie powiatów i regionu. Uczestnicy wizyty wymienili się doświadczeniami w zakresie wsparcia nauczycieli i doradców zawodowych.
Nie tylko czytelnictwo
Ostatni dzień wizyty, 18 września upłynął pod znakiem swoistej lekcji historii i kultury. W fili Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Josepha Conrada Korzeniowskiego w Gdańsku w samym sercu ulicy Mariackiej nasza delegacja miała okazję obejrzeć wnętrze kamienicy, a także poznać bibliotekę w nieco innej roli – jako centrum edukacji nieformalnej. Jej misją jest wszakże nie tylko popularyzowanie czytelnictwa, ale również promowanie Gdańska, jego kultury i historii. Biblioteka jest swoistym skarbcem wiedzy zarówno o samym Gdańsku, jak i Pomorzu – w tej placówce znajduje się wielki księgozbiór dotyczący lokalnej tematyki. Organizowane tu spotkania mają wspólny mianownik – nawiązują do regionu, promując Gdańsk, jego historię oraz kulturę.
Odwiedziliśmy również drugą filię WMBP – Bibliotekę Ratuszową. Jej nazwa nawiązuje do budynku, w którym się znajduje – w odrestaurowanym Ratuszu Oruńskim mieszczącym się przy ulicy Gościnnej w Gdańsku. Mieści się tu nie tylko wypożyczalnia książek, znajdziemy tu również kącik dla dzieci oraz przestrzeń warsztatową. Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna im. Josepha Conrada Korzeniowskiego w Gdańsku aktywnie działa jako lokalne centrum edukacyjne i kultury, oferując różnorodne programy oraz formy aktywności dla dorosłych. Społeczność może liczyć na udział w licznych warsztatach artystycznych, jak Klub Twórczej Inspiracji czy Salon Artystyczny Seniorów, które pozwalają rozwijać umiejętności manualne i kreatywność, stanowiąc jednocześnie formę edukacji nieformalnej i integracji międzypokoleniowej.
Cykl spotkań na Pomorzu zaowocował wymianą doświadczeń oraz dobrych praktyk zarówno w ramach idei uczenia się przez całe życie, jak i zdobytych w trakcie realizacji projektu, co pozwoli na wypracowanie rekomendacji w zakresie działań na gruncie regionalnym. W tym miejscu chcielibyśmy podziękować wszystkim instytucjom za niezwykle gościnne i ciepłe przyjęcie i owocną dyskusję.
Wizyta studyjna odbyła się w ramach projektu Województwa Podlaskiego „Zbudowanie systemu koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie, w tym uczenia się dorosłych”, finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
